Dit is het derde en
laatste deel van dit reisverslag. Ik zal de tekst deze keer kort houden en de
foto's voor zich laten spreken. De twee grote trails die ik heb gedaan c.q.
bijgewoond zijn 21 Road en Warn Rock Crawl Championship.
21
Road
21 Road is in principe gewoon een
straat in het noorden van het plaatsje Grand Junction, Colorado, wat in
de bergen van de Rocky Mountains ligt. Het verlengde van deze straat is
de trail, en heel lang geleden een weg geweest waar zelfs postkoetsen doorheen
reden. Tegenwoordig is 21 Road absoluut niet meer begaanbaar voor auto's die
geen 4x4 en sperdifferentiëlen hebben. Het aantrekkelijke van de trail is
voornamelijk dat die altijd anders is. De rotsen die op de omringende bergen
liggen, breken regelmatig af, en die komen dan weer op de trail terecht.
Bovendien neemt de smeltende sneeuw in het voorjaar nogal wat stenen, rotsen
e.d. mee op de trail. De trail loopt langs / door een soort van kreek die de
grootste tijd van het jaar droog staat. Wij hadden ook veel sneeuw verwacht,
maar het was veel te warm voor de tijd van het jaar. We hadden zelfs korte
mouwen aan, al koelde het 's avonds wel erg snel af. De totale trail heeft
ongeveer een lengte van een half uur lopen / klimmen. We hebben dan ook niet
meer dan 1 of 2 kilometer gereden die dag. Naast de trail ligt een
"weg", wat waarschijnlijk vroeger de route is geweest voor
postkoetsen. Deze weg is erg handig om te gebruiken als bypass voor de extreme
stukken, of als "vluchtroute" als je stukken krijgt aan je Jeep. Een
verhoogde Jeep is wel nodig om naastliggende weg te rijden, maar zonder
sperdifferentiëlen kom je daar ook een heel eind. We hebben later een Jeep
zonder "spers" los moeten trekken, omdat de bestuurder wel dacht hij
de trail kon oversteken. De groep van deze dag bestond uit Terry met een Willy,
Steve met een CJ-7, Shaun met een Ford Early Bronco, John met een Ford Early Bronco
en Jake met een Toyota pick-up. Mijn '89 Jeep Wrangler heeft maar een heel
klein stukje van de trail kunnen rijden, omdat de Jeep veel last ondervond van
vapor lock en een olielekkage. Verder was mijn ARB Airlocker in de vooras nog
niet aangesloten en al snel bleek dat een locker in de vooras absoluut een must
was. Alle 4x4's waren gebouwd voor de rotsen en de bestuurders (behalve ik)
waren zeer ervaren in Rock Crawling. Bijgevoegde foto's zullen wel een aardige
impressie geven van de trail.
Afsluitend, wil ik nog
even de schade, in chronologische volgorde, oplijsten die we deze dag hebben
opgelopen:
Ophanging
van de benzinetank afgebroken onder de Bronco van Shaun.
Spoorstang
gebogen onder Steve's Jeep. Nadat we die weer een paar keer hebben rechtgemaakt
met een krik, hebben we de buis van een Hi-Lift over de spoorstang geschoven.
Veel
bodyschade / deuken aan de pick-up van Jake. De andere 4x4's hebben ook wel wat
schade aan plaatmateriaal opgelopen, maar Jake was de kampioen nadat hij de
zijkant van zijn Toyota langs een rots schuurde J .
Kapotte
steekassen en ARB Airlocker in de vooras van Jake's Toyota. Hij viel al snel
uit en heeft samen met John, zijn Toyota via de naastgelegen weg naar het begin
van de trail gereden. Daar had ik ook mijn Jeep geparkeerd. Jake heeft zelf een
off-road shop en nog een starre vooras liggen die hij al jaren geleden zou
inbouwen. Nu is dan eindelijk de zwakte van de onafhankelijk geveerde Toyota
vooras duidelijk geworden, en zal Jake zijn project sneller moeten doen dan hij
bij aanvang van de trail had gedacht.
Twee
lekke BFG MT's voor Steve.
Defecte
startmotor van Terry's Willy, maar ik weet niet zeker of dit tijdens de trail
is gebeurd.
Kapotte
stuurstang voor Shaun. Dit was aan het einde van de dag en we hebben de
stuurstang vervangen (natuurlijk had Shaun een reserve stuurstang bij zich).
Het begon toen al snel donker te worden. In een kwartier tijd is het
pikkedonker daar in de bergen. We hebben de meeste tijd in het donker moeten
sleutelen met slechts een paar zaklantaarns. Maakte het allemaal wel
interessanter. Natuurlijk waren we boutjes en moertjes verloren in het donker
waardoor we de spoorstang aan één kant moesten vastbinden met
elektriciteitsdraad. Dit is niet aan te bevelen.
Aangezien er geen
uitgang aan de andere kant van de trail is, hebben we in het donker de trail in
tegengestelde richting moeten rijden. Dit maakte alles zeer spannend en
interessant. De lampen aan de onderkant van de Jeeps bewezen hun nut door licht
te schijnen op de wielen en eventueel de rotsen die voor de wielen lagen. Al
met al hebben we best wel wat schade gereden, maar voor mij is dit de mooiste
individuele trail die ik ooit heb gedaan. De trail is op de meeste plaatsen
zeer nauw, wat zeer technisch off-roaden vraagt. Moab blijft natuurlijk zeer
speciaal, maar ik vind 21 Road als aparte trail nog beter dan bijvoorbeeld The
Rubicon. 21 Road is een korte trail, maar we hebben toch zeker 10 uur gereden
en het einde van de trail niet gehaald. Eén van de grootste voordelen is dat je
zelf kan bepalen hoe lang je over de trail wilt doen. Je kan altijd een bypass
nemen en terug gaan via de weg die er naast ligt. Wij hebben nergens een bypass
genomen, maar je kan in maximaal een half uur terug naar de start van de trail
rijden.
Warn
Rock Crawl Championship
Het weekend voordat Luc, Edwin, Theo en ik terug
zouden vliegen naar respectievelijk België en Nederland, hebben we de eerste
editie van de WRCC bijgewoond. De WRCC is een driedaagse competitie die
ditmaal gehouden werd in Johnson Valley, California. Het off-road gebied
staat ook wel bekend als The Hammers, en bestaat uit velen trails (zoals
Sledgehammer, Jack Hammer, Claw Hammer, Wrecking Ball, Aftershock, Sunbonnet
Pass en The Outer Limits) die allemaal een moeilijkheidsgraad hebben van 5+ op
een schaal van 1 tot en met 5. Dit is absoluut de hoogste moeilijkheidsgraad.
Niet alleen de WRCC wordt hier gehouden, maar ook evenementen als "Fun in
the Desert" en "Rocktober Fest". De bergen van The Hammers
liggen midden in de woestijn. Het wordt hier overdag dan ook erg warm en 's
avonds koelt het snel af tot vaak ver onder het vriespunt. De omringende
woestijn wordt gebruikt om landmijnen te testen en de Amerikaanse luchtmacht
oefent hier ook vaak. Dat was ook te zien aan de enorme kraters, waarvoor je
ook moet oppassen dat je er niet in rijdt als je naar de trails / bergen gaat.
De kans op aardbevingen is in dit gebied erg groot en dat bleek ook wel toen
een aantal Jeepers tijdens een pre-run (om te oefenen) midden in een aardbeving
terechtkwam (7.2 op de schaal van Richter met het episch centrum op een afstand
van 45 km). Vóór mijn trip had ik met een aantal mensen per e-mail afgesproken
dat ik ook naar de WRCC zou gaan. Ons clubje werd iets groter dan verwacht. De
volgende mensen kwamen opdagen: Bud en Aileen, Jay en Margie, Matt en Vicky,
Mike en Lisa, Mark, Al, Steve MK., Steve en Renie, Dave en Pam, Gil en Suzie,
Brad en Charles, Andi, Randy, Bob, David, Paul, Seth, Johnathon, Dave G.,
Steven, Brian en Ben, Jeff, Matt, Bart en Janeal, Marion en Marsha, Jim en waarschijnlijk
ben ik er dan nog een aantal vergeten. Familieleden, kinderen etc. nog eens
niet meegerekend. Iedereen kampeerde rond het Means Dry Lake (zoals de
naam al verklapt, staat hier geen water in).
Het evenement werd door
een televisiestation en diverse magazines verslagen. Het totaal aantal
voertuigen dat aan deze competitie mocht meedoen was 57. Elk voertuig had één
bestuurder en één spotter. De taken van de spotter bestonden onder andere uit
het bepalen van de juiste lijn en de bestuurder de juiste richting aangeven,
rotsen stapelen om een trail "mogelijk" te maken, de verstreken tijd
bijhouden, eventueel de lier bedienen, indien nodig de 4x4 weer op de wielen
zetten en nog meer belangrijke taken. Het stapelen van rotsen was toegestaan en
heeft NIET per definitie voordelen voor de nog komende voertuigen. Drie van de
57 bestuurders heb ik ontmoet tijdens mijn 1998 tour door Amerika: Bart Jacobs,
Steve Friend en Jeff Reynolds. Alle 57 off-road voertuigen waren tot in de
puntjes gebouwd om de rotsen te overwinnen. Er waren dan ook een aantal regels
waar de voertuigen aan moesten voldoen:
Het
voertuig moet een kentekenplaat hebben en verzekerd zijn. De wetten om een
kentekenplaat te krijgen verschillen nogal van staat tot staat en dat was ook
goed aan de voertuigen te zien.
Elk
voertuig moet minimaal één lier hebben.
Beide
assen moeten sperdifferentieel / lockers hebben. Limited slips zijn niet
toegestaan.
De
minimale bandenmaat is 33".
Veiligheidsgordels
of -harnassen.
Brandblusser,
EHBO doos en CB radio.
Reservewiel
en krik.
Dit waren absoluut de
minimale eisen. Reserveonderdelen, een rolkooi etc. zijn zo vanzelfsprekend dat
die nog eens niet waren opgelijst. De bestuurders konden punten verdienen door
het afleggen van meerdere etappes op een trail. Elke trail bestond uit ongeveer
7 etappes. De gekozen trails waren Wrecking Ball, Claw Hammer en
de eerste twaalf na de eerste twee competitiedagen gingen door naar Dirty
Dozen. De eerste dag reed de helft van de deelnemers Wrecking Ball en de
andere helft reed Claw Hammer. De tweede dag reden de deelnemers de andere
trail, en ook in omgekeerde volgorde van de dag ervoor, zodat men nooit twee keer
als laatste kon starten. De trails zijn niet langer dan een kilometer en kunnen
ook makkelijk in een half uur gelopen worden. Toch doe je er met een voertuig
minstens 6 uur over. Het aantal reparaties e.d. was zo hoog dat bijvoorbeeld de
laatste twee etappes van Wrecking Ball geschrapt moesten worden. Er was gewoon
geen tijd meer om die ook nog te rijden, plus er bleven niet veel rijdende
4x4's over. Elke etappe bestond uit vlaggetjes waar men tussen moest rijden. Er
was voor elke etappe een tijdslimiet bepaald die men niet mocht overschrijden.
Eventuele reparaties tijdens het afleggen van een etappe, moesten binnen 20
minuten (time-out) gedaan worden. Steve Friend en zijn spotter hebben
bijvoorbeeld binnen 20 minuten een steekas van de vooras vervangen. Elke
bestuurder begon elke etappe met +20 punten en de volgende strafpunten werden
gegeven:
-1
punt voor meer dan 5 seconden op dezelfde plaats blijven staan. Ook met
spinnende wielen stilstaan voor meer dan 5 seconden wordt bestraft.
-2
punten voor achteruit rijden. Stoppen en dan achteruit rijden is in totaal 2
strafpunten.
-6
punten als men tegen een vlaggetje (met stok) rijdt.
-10
punten voor elke volgende etappe bij het overschrijden van een 20 minuten
time-out of bij meer dan één time-out.
-14
punten voor het gebruik van een lier of elk ander gereedschap om vooruitgang te
boeken. Warn was de hoofdsponsor van het evenement J , maar deze regel zorgt er wel voor dat de stuurmanskunsten en
inzichten van de spotter optimaal worden benadrukt.
-20
punten als men de tijdslimiet overschrijdt.
-20
punten als men aan een etappe begint voordat het startsignaal is gegeven.
-20
punten voor het niet dragen van een autogordel tijdens de etappes.
-20
punten als men over een vlaggetje en paaltje rijdt.
Deelnemers
konden gediskwalificeerd worden door het blokkeren van een etappe, door het
hinderen van een ander team en door het gebruik of in het bezit zijn van drugs
of alcohol (de deelnemers mochten zelfs geen lege blikjes bier in hun
voertuigen hebben).
De deelnemers mochten
de etappes van tevoren niet verkennen (men mocht ook niet te voet voorbij het
startpoortje komen, als de tijd nog niet was ingegaan). Er mocht absoluut niet
door buitenstaanders geholpen worden. Als een voertuig een roll-over maakte en
omstanders hielpen om het voertuig weer op 4 wielen te zetten, dan kreeg de
bestuurder automatisch de maximale 20 strafpunten zodat de bestuurder geen
punten meer overhield voor deze etappe. Als een bestuurder de maximale 20
strafpunten had gehaald (door bijvoorbeeld de tijdslimiet te overschrijden) dan
stopte de score en werd hem gevraagd om naar de volgende etappe te rijden. Elke
etappe was onderverdeeld in drie of vier gedeeltes, die gemarkeerd werden door
vlaggetjes / poortjes waar men tussen moest rijden. Elk gedeelte dat de
bestuurder passeerde voordat die de maximale strafpunten of einde van etappe
had gehaald, leverde de bestuurder +2 punten op. Het is dus eigenlijk heel
simpel: men kreeg +20 punten aan het begin van een etappe, eventuele
strafpunten werden afgetrokken en elk gedeelte van de etappe dat werd gehaald
leverde +2 punten op. De bestuurder met de meeste punten heeft gewonnen en mag
zich King of the Rocks noemen.
De volgende prijzen
waren er te winnen:
1ste
plaats: US$2000, Warn lier, Detroit locker, Superlift suspension kit, US$500
Advance adapters certificaat, AGR stuurhuis, AGR stuurpomp, een paar Think Jeep
stoelen en een gezandstraalde rots met "King of the Rocks" die te
zwaar is om op te tillen.
2de
plaats: US$1000, Warn lampen, Detroit locker, Superlift schokdempers, US$300
Advance adapters certificaat, AGR stuurhuis en een paar Think Jeep stoelen.
3de
plaats: US$500, Warn lampen, Detroit locker, Superlift schokdempers, US$200
Advance adapters certificaat, AGR stuurpomp en een paar Think Jeep stoelen.
De vierde tot en met de
twaalfde plaats leverden prijzengeld op van US$400 tot US$100.
De WRCC werd
uiteindelijk gewonnen door Troy Meyers met een Sniper (van Avalanche
Engineering). Ook de tweede plaats was voor een Sniper en de derde plaats werd
ingenomen door een '76 Jeep CJ. Opvallend (niet per se verrassend) is dat deze
eerste 3 voertuigen 44" Boggers of 44" Super Swampers hebben. Dus
grote banden hebben af en toe toch hun voordelen… Andere belangrijke elementen
om hoog te eindigen, waren goede stuurmanskunsten, veel bodemvrijheid, power
(al werd de vijfde plaats door een 4 cilinder ingenomen, wel met een crawl
ratio van 216:1) en zo min mogelijk "stukken". De eerste 12 plaatsen
bevatten 8 Jeeps. Bart Jacobs (Mike Garner was de spotter) met zijn Jeep XJ en
Steve Friend met zijn Jeep CJ deden goed mee met de eerste helft van de
ranglijst, maar helaas niet goed genoeg om mee te mogen doen met de Dirty
Dozen. Jeff Reynolds deed wel mee met de Dirty Dozen en eindigde uiteindelijk
met zijn broer op de twaalfde plaats.