Ik kan heel kort zijn: Moab 2005 was een schitterende trip. De trip vond plaats van 26 augustus 2005 tot en met 10 september 2005. Er is heel veel voorbereiding aan vooraf gegaan. Reserveringen, trails plannen, boekjes lezen, maar ook mijn Dodge (trekauto) en Jeep klaar maken voor de grote trip. Het heeft me maanden tijd gekost om alle reserve-onderdelen en gereedschappen voor mijn Jeep bij elkaar te krijgen en op een fatsoenlijk manier in mijn Jeep mee te nemen. Hieronder de specificaties van mijn Jeep TJ:
1998 Jeep TJ Wrangler, 4.0 liter I6, 4" Custom Suspension, 1" bodylift, Rubicon Express Long-Arm Kit, Dynatrac ProRock 60’s front and rear, ARB Airlocker front and rear, 5.38 Ring & Pinion’s, Disc brakes front and rear, CV driveshaft front and rear, 37x12.50 BFG Krawlers on 17" FTM Beadlock rims, Warn 9.5ti thermometric winch, 700R4 automatic transmission, Atlas II 4.3 transfer case, Rock Ram AGR steering, On-board air (York aircompressor), Poison Spyder Rocker Knockers with slider bars, Poison Spyder Tube fenders, Kilby gas tank skid, Warn Premium hubs, 7" extended rear Fender Flares, Red Top Optima Deep Cycle battery, Rhino-Lined tub, Beard seats, Mastercraft seatbelts, Tuffy cargo box, roll cage, custom bumpers, receiver hitch, Warn spare tire carrier and much more.
Het begon allemaal op vrijdag 26 augustus 2005 toen Marc en Dick met het vliegtuig arriveerden op Newark Airport in New Jersey. We hebben die dag niet veel meer uitgespookt. De volgende dag was in eerste instantie gepland om te shoppen. De dag draaide iets anders uit aangezien we de hele dag achter een autotrailer hebben gejaagd. Ik had de autotrailer al zeker 6 weken vantevoren gereserveerd, maar het blijkt wel weer dat je de mensen van U-haul niet kan vertrouwen. Er stond namelijk geen trailer voor me klaar. We zijn toen zelf maar naar een depot gereden en hebben gewacht tot er een trailer terug gebracht werd. Net toen we wilden wegrijden, kwam er tot onze grote verbazing een pick-up met trailer. We hebben de trailer meteen opgemeten en deze bleek ook nog groot genoeg te zijn. We hebben de trailer meteen geclaimd (ook al zeiden de mensen achter de balie dat die gereserveerd was). Marc en ik hebben Dick achtergelaten bij die lieftallige mensen om zeker te weten dat de trailer niet aan iemand anders werd gegeven en wij hebben mijn Dodge Ram thuis gehaald. Toen we terug kwamen was Dick grote vrienden met de mensen van U-haul (nadat hij ze getrakteerd had op koffie en wie weet wat nog meer). We hebben de trailer snel aangekoppeld en zijn terug richting mijn huis gegaan. Laat in de middag hebben we de Jeep op de Dodge gezet, wat meer tijd kostte dan gepland, en hebben we de Dodge vol geladen met reserve-onderdelen, gereedschap, onze koffers en natuurlijk veel eten en drinken. ’s Avonds nog even naar het Mexicaans restaurant “On The Border” geweest, zodat we de dag erop meteen de Dodge konden inwijden. Zondagsmorgens hebben we weinig tijd verspeeld, wat bijzonder is als Dick meegaat :-). We hebben nog wel even de verlichting moeten maken van de trailer.
Eindelijk onderweg... De reis verloopt voorspoedig. Een beetje regen gehad onderweg, wat het gevolg was van een tropische storm in New Orleans (later bleek dat dit orkaan Katrina was). ’s Avonds gegeten bij Ruby Tuesdays (toch wel het favoriete restaurant van Dick) en snel bij Target supermarkt geweest om een luchtbed en slaapzak te kopen, zodat Marc op de grond van de motels kon slapen en we dus maar 1 kamer hoefden te betalen. Weer een stukje verder in het donker rijden richting Indianapolis en ineens begint het te stinken. Ik zeg nog: geen probleem, is gewoon een stinkdier. De geur bleef een tijdje aanhouden, maar dat is dan ook normaal met een stinkdier. Opeens begint een vrachtwagen en een personenauto te flitsen met hun lichten wat misschien toch niet normaal is. De Dodge met trailer maar aan de kant van de snelweg gezet en ja hoor, een trailerband is kapot en helemaal in stukken afgebrokkeld van de velg. We hebben dus waarschijnlijk kilometers lang met een kapotte band gereden. Jeep van de trailer gehaald (niet leuk als er vrachtwagens met 130 km/uur langs je razen) en de Dodge en Jeep naar een motel gereden. Ik heb daar U-Haul gebeld, maar die kwamen niet meer om 23.00 uur. We hebben dan maar een kamer genomen in het motel en nog een hele tijd nagepraat wat de oorzaak kon zijn geweest. De aanhanger was zwaar overbeladen (laadvermogen was 4000 LBS, terwijl mijn Jeep toch meer dan 6000 LBS weegt). Echter, de kapotte band was van de achteras, terwijl het meeste gewicht op de vooras stond. We hebben dan besloten om de band te laten vervangen en het nog eens te proberen. Als de band dan weer binnen een dag kapot zou zijn, dan zouden we de Jeep flat-towen achter de Dodge.
De volgende dag (maandag) kwam Mr. Not Amused dan toch de band vervangen en rond een uur of 10.00 uur waren we dan toch weer onderweg. We zijn die dag tot voorbij Kansas gekomen en hebben daar dan weer een motel gevonden. Dinsdags zijn we vroeg vertrokken om op tijd op Denver Airport te staan. Luc zou daar laat in de middag met het vliegtuig aankomen. We hadden het hele spel (Dodge plus trailer en Jeep) op Lang Parkeren gezet en zijn met de shuttle bus naar de terminal gegaan. Het bleek dat we ons een uur in de tijd hadden vergist, maar waren nog steeds precies op tijd om Luc te zien wachten bij de bagageband. Terug met de shuttle bus naar Lang Parkeren en snel doorrijden. Het was nog een lange rit van Denver naar Moab. De Rocky Mountains zitten daartussen, dus de Dodge moest nog hard werken. Na 2.00 uur ’s nachts zijn we dan toch aangekomen in Moab. We verbleven in Westwood Guest House wat ruim vantevoren was gereserveerd zodat we meteen naar onze “suite” konden.
Woensdag 31 augustus 2005
Nu begint de trip dan pas echt. Schitterend weer in Moab met een graadje of 30, wat we eigenlijk de hele trip hebben gehad. De vochtigheid was ook een stuk lager dan in New Jersey, dus het voelde meteen een stuk aangenamer. Terwijl Dick wat broodjes is gaan halen, zijn Marc en ik de huur Jeep gaan ophalen bij Cliffhanger Jeep Rental. We hadden nog keuze en kregen een groene 2005 Jeep TJ Rubicon mee. Ik had dit verhuurbedrijf gekozen aangezien ze als enig bedrijf Jeep TJ Rubicons verhuren met 33” banden. De Jeep was ook uitgerust met een 3” Teraflex lift. Voor de rest was de Jeep standaard, maar met de 2 lockers, automaat en 4:1 tussenbak mag je natuurlijk niet klagen. Er was een klein addertje onder het gras en dat is dat we een contract moesten tekenen dat we geen 4+ trails zouden doen. Probleem was echter dat we alleen maar 4+ trails op ons programma hadden staan. We hebben dan toch maar getekend en zijn terug naar het appartement gegaan. Na het ontbijt zijn we gaan rijden. Ik had Hell’s Revenge gekozen om als eerste trail te gaan rijden. Ik had deze trail al eerder gereden. Het is een spectaculaire trail qua uitzicht, maar ook om te zien wat je Jeep allemaal kan. Dit was de ideale trail om Luc, Marc en Dick vertrouwd te maken met de huur Jeep en voor mijzelf om mijn Jeep TJ te leren kennen. Dit was namelijk ook de eerste keer dat ik met mijn Jeep reed. Ik laat de foto's voor zichzelf spreken. Trails die we deze dag hebben gereden zijn:
- Dump Bump
- Hell’s Revenge
- Lion’s Back
- Potato Salad Hill
Donderdag 1 september 2005
- Moab Rim
- Cliffhanger
Vrijdag 2 september 2005
- Pritchett Canyon
- Behind the Rocks
Zaterdag 3 september 2005
- Fins and Things
- Baby Lion’s Back
Zondag 4 september 2005
- Poison Spider Mesa
- Golden Spike
- Gold Bar Rim
Maandag 5 september 2005
- Metal Masher
En dan nu eindelijk de foto's waarop je natuurlijk gewacht hebt. Op 10 september 2005 hebben we ook nog de NEUROC Rock Crawl Competition op de Paragon, Pennsylvania bezocht. Ook daarvan zijn foto's toegevoegd.