Het was weer de tijd
van het jaar om te reizen voor (Jeep-) plezier. Slachtoffer voor reisgenoot was
Rini D, ook een Jeeper. Belangrijkst doel van deze 3.5 weken durende trip door
de USA was het kopen van een tweetal AMC 401 V8 motoren voor onze Jeeps.
Startpunt was Detroit, via Toledo (Jeepfabriek bezocht) naar de
grens van Ohio en Pennsylvania, Cleveland, Chicago,
door Iowa en Nebraska naar Denver, Moab, Salt
Lake City, Las Vegas, San Diego en eindbestemming Los
Angeles. Natuurlijk weer tientallen Jeepers ontmoet tijdens deze reis.
Hieronder een kort verslag van een offroad-dag in Delta, Utah. Een trail
die ik nog nooit eerder had gereden of gezien. De andere dagen van deze trip
beschrijf ik in de andere delen.
Cat Canyon,
Delta, Utah
Een warme dag stond ons
in het vooruitzicht in Delta. Dit plaatsje ligt aan de minst gebruikte snelweg
van de USA. Normaal gesproken gebruik ik geen zonnebrand-creme, maar aangezien
ik al was aangefikt in Moab een paar dagen voor deze trail, was het misschien
niet onverstandig om dit spul toch te gebruiken. In Moab hebben we
overigens een Jeep Wrangler TJ gehuurd, heb ik Rini Dump Bump, Lion's
Back en Patato Salad Hill laten zien, zijn we naar Moab Rim
gereden om naar de top te wandelen (het zal niet moeilijk te raden zijn wie de
top wel heeft gehaald) en hebben tenslotte een groot gedeelte van White Rim
gereden. Dit is zo ongeveer de enige trail die met een Jeep op 31" banden
te rijden is.
Het offroad-evenement
in Delta was georganiseerd door Utah 4-Wheel Drive Association in
samenwerking met The Notch Peak Desert Dogs en bestond uit meerdere
trails. Aangezien het maar een dagevenement was (toch de dag ervoor 4 uren heen
rijden en de volgende dag 4 uren terugrijden) is de totale groep verdeeld en
heeft elke groep slechts een trail gereden. Onze groep bestond uit ongeveer 20
voertuigen en we kregen Cat Canyon toegewezen. Deze trail staat in de
boeken als 4+ trail op een schaal van 5. Ik denk dat deze inschaling geen
slechte weergave geeft van de werkelijkheid als men tenminste weinig bypasses
neemt. De obstakels op de trail waren zeker de moeite waard om een paar foto's
te maken en een paar woorden op het scherm te zetten. Overigens waren de andere
trails No Way Hill, Wild Horse en Chainsaw.
Brett D. (president van
Utah 4-Wheel Drive Association) had me voor aanvang van mijn trip attent
gemaakt op dit clubevenement. Echter de dag voor het evenement vertelde hij me
in Salt Lake City dat hij er zelf niet bij kon zijn. Schijnbaar draaide
het stuurhuis onder zijn Jeep de 38" Swampers niet meer in de goede
richting. Brett had wel een email naar de plaatselijke emaillijst gestuurd met
de boodschap dat er twee gekke Nederlandse Jeepers graag eens naar die trail
wilden gaan. Matt (ook bekend als Big Sergeant) reageerde meteen en zo hebben
we de dag voor het evenement in konvooi met zijn groep meegereden. Niet alleen
ik, maar zelfs ook Rini D. werd door de groep geaccepteerd J .
Vroeg in de morgen hebben we ons verzameld bij een
lokaal benzinestation die het evenement sponsorde. Daarna was het nog eens een
dik uur rijden naar de trail. Onderweg werden we een paar minuten opgehouden
door een kudde koeien die midden over de autoweg door een tiental cowboys ter
paard door het dorp werd geleid. Die cowboys waren er om 8.30 uur al vroeg bij
met hun bier.
Matt stelde ons voor aan Ty Weaver die alleen zat
in zijn Suzuki Samurai en hij wilde ons wel eens laten zien wat zijn 'zuki allemaal
kan. Nu ben ik altijd al onder de indruk geweest van de offroad-capaciteiten
van die Samurai's (ja, dit is een Jeep-website). Natuurlijk was zijn Suzuki
niet helemaal meer standaard: de standaard motor was vervangen door een
gigantische 1.6 liter motor, de auto had lagere versnellingen in de tussenbak
gekregen, het differentieel van de achteras was gelast (Lincoln Locker), de
vooras was uitgerust met een LockRight en onder de auto waren 31" rubbers
gemonteerd. De andere voertuigen waren ook allemaal met minstens één locker
uitgerust. Er was één uitzondering, een andere Suzuki Samurai met open
differentiëlen. Meteen op het eerste obstakel, The Rock Garden, had deze
Suzuki zoveel problemen dat de koppeling op een gegeven moment aan het branden
was en de auto niet meer vooruit kwam. De Suzuki werd over het obstakel gelierd
en aan de kant gezet. Overigens werd er niet echt voorzichtig omgegaan bij het
"wegzetten" van de Samurai.
Het overige gedeelte
van de trail was een afwisseling van obstakels met rotsen en zand. De hele
trail liep zoals de naam al verklapt door een canyon. De rotswanden waren aan
beide kanten tot aan honderden meters hoog. Gedurende de hele trail waren er
genoeg offroaders die niet zo flauw waren om eens een stukje rock-crawling te
laten zien. Eén van de obstakels was Cliffhanger. Aangezien de eerste
Jeep er al lang over deed (even een luchtleiding repareren) was er nog slechts
tijd voor één ander voertuig. Met een beetje lieren zijn beide voertuig over /
door het obstakel gekomen.
The Cliffhanger
Het volgende obstakel
was klein maar gemeen The Waterfall. Hier werd de meeste schade gereden.
Schijnbaar vond niemand het nodig om uit te stappen en aanwijzingen te geven.
Bij dit obstakel moest een scherpe bocht naar rechts worden gemaakt en meteen
daarna een rots beklommen worden. Aangezien de bocht voor iedereen te scherp
was (sperdifferentieel in de vooras werkt ook niet mee met het sturen, maar is
wel nodig om de rots te beklimmen), moest iedereen minstens één keer steken.
Aangezien men de rots met de voorwielen al gedeeltelijk had beklommen, reed men
direct naar achteren bij het verliezen van grip en het intrappen van de
koppeling en rem. Achter je heb je dan meteen een rotswand op zo'n halve meter.
Hier werden de nodige souvenirs verkregen in de linker-achterschermen. Ook de
Suzuki van Ty liep hier een forse deuk op. Nu treurde hij daar niet zo om, maar
er reden ook wel aardige Jeeps rond met een soortgelijke deuk en dat was toch
wel jammer. Natuurlijk is dit het risico van het offroaden en dat bleek wel uit
het overige gedeelte van de trail, want hierbij bleef de schade niet.
Bij het laatste
obstakel, The Wall werd het nodige spektakel geleverd door voornamelijk
een Full Size Ford Bronco en een Jeep CJ-5. De Bronco bestond voornamelijk uit
buizen. Van de body was alleen de voorkant nog redelijk origineel. Een beetje
vreemd, maar toch wel mooi in elkaar gezet en zeker was er aandacht besteed aan
de aandrijflijn. Van de motor tot en met de heavy-duty assen met full-floater
kits en lockers. Voordat de pick-up aan het obstakel begon, hoorden we een
harde knal. Een van de nieuwe Goodyear Wrangler banden was van de Alcoa velg
afgeschoten. Als je kritiek op deze 4x4 wilde leveren, dan was het wel het
ontbreken van beadlocks. Mede door de buizen, kon het voertuig niet veel schade
oplopen, maar daar was de bestuurder ook niet bang voor. Na een aantal rustige
pogingen lag de Ford op z'n kant. Het was toch maar eens tijd om de truck over
de rest van de rotsen te lieren.
Full Size Ford Bronco over The Wall
Terwijl al de andere
voertuigen de bypass namen, probeerde de CJ-5 om er overheen te komen. De
bestuurder had al eens aan een Rock Crawl Championship meegedaan, en dat bleek
toch wel uit zijn ervaringen en opbouw van de Jeep. Ik vernoem hier alleen zijn
Dana 60's met achter een full-floater met Detroit Softlocker en voor met een
ARB. Na een aantal pogingen en het "schrapen" van beide zijkanten aan
rotsen, werd de bestuurder opgelegd om de bypass te nemen, aangezien het einde
van de dag al in zicht kwam en nog een aardig stukje doorgereden moest worden.
Jeep CJ-5 over The Wall
Dat aardig stukje
doorrijden bleek ongeveer een uur hard door de bergen crossen over een stofpad.
Het stof was zo erg, dat ik nadien ongeveer een half uur heb gehuild (stof
achter mijn harde contactlenzen) en spontaan een bloedneus kreeg. Dat stof
schuurde aardig in mijn neus... Letterlijk alles zat onder het zand. Toen ik in
de spiegel keek (nee, ik ben niet ijdel) herkende ik mezelf niet. Mijn haren
waren grijs geworden van het stof / zand, net als eigenlijk de rest van mijn
hoofd, kleren etc. Na dit uurtje stofhappen waren we terug bij het begin van de
trail en hadden we wat tijd om de banden op te pompen etc. The Big Sergeant
kwamen we onderweg tegen in zijn Dodge Ram. Hij was na het stukgaan van de
Suzuki op het eerste obstakel terug naar het dorp gegaan door te liften. Daar
had hij zijn Dodge opgehaald met flat-tow equipment. We zijn een stukje
teruggegaan op de trail en hebben de Samurai met een sleeplint naar het begin
van de trail gehaald en achter de Dodge gehangen. Het was een mooie dag met een
aardige trail. Elk voertuig had toch wel minstens één souvenir (deuk of kras)
meegenomen. De enige smet op de dag was dat de deuren van een Wrangler gestolen
waren. De eigenaar van de Jeep had de deuren aan het begin van de trail van de
Jeep gehaald en in een rioolbuis verstopt. Helaas zijn de deuren toch gevonden
en gestolen. Jammer dat zoiets gebeurt. We hebben de dag afgesloten met het
verorberen van een paar pizza's en hebben daarna nog een paar uren gereden om
alvast een aardig eind op weg te zijn richting Las Vegas.