Hieronder een paar
foto's van een trail in België op 5 augustus 2001. Door mijzelf omgedoopt als The
Rolling Stones Trail, al heb ik zelf ook zitten denken aan Driveshaft
Hills…
De dag begon met het
verzamelen in Peer, België. De offroaders die kwamen opdagen: Edwin S. met een
Jeep CJ-6, Luc A. met een Jeep CJ-7, Theo G. met een Mercedes G-Wagen, Jim L.
met een Jeep Wrangler TJ, een collega van Theo G. met een Suzuki Samurai, een
kennis van Edwin S. met een Jeep Wrangler YJ en ikzelf met een Jeep Wrangler
YJ. Uur van vertrek was 10.00 uur in de morgen. De route was samengesteld uit
een aantal roadbooks en compleet geleid door Edwin S., die ook iedereen bij
elkaar had getrommeld. Nogmaals dank aan Edwin voor het organiseren van deze
leuke offroad dag.
Poser
Op naar het eerste
obstakel, wat volgens Edwin een lierproef zou zijn. Ik was hier al eens vaker
geweest tijdens een nachtrit, en toen was het obstakel zo zwaar dat er een
gigantische wachtrij stond en iedereen achter in de rij de bypass moest nemen.
Op deze vijfde augustus bleek de kuil / het obstakel niet zoveel water te
bevatten. Ik mocht het als eerste proberen. De eerste keer dat ik in de kuil met
mijn voorwielen reed, vond ik zelf dat ik er te schuin in stond en ben ik naar
achteren gereden om me beter te positioneren. Het rechtervoorwiel zakte al
aardig snel weg, waardoor je in een leuke off-camber situatie komt te zitten.
Nadat ik met al de vier wielen in de kuil terecht was gekomen, wilde ik meteen
gas geven om er weer uit te komen. Hmm, de Jeep kwam ongeveer even snel vooruit
als Herman Brood na zijn val. Wat is er aan de hand?? Ik had de Jeep wel in de
derde versnelling staan (4-laag), maar met een T-18 versnellingsbak mag dat
geen probleem zijn. Even verder kijken, en ja hoor, de handrem stond er nog op.
Toch maar even de handrem eraf halen, en het in z'n twee proberen. De Jeep
wilde in ieder geval wel vooruit, al ging het wel moeizaam. Toch een lastig
obstakel. Dan maar even vals spelen en de ARB-locker in de vooras inschakelen
(in de achteras heb ik een Detroit Softlocker). Nog steeds ging de Jeep niet
vooruit. Edwin stelde maar voor om te gaan lieren, maar ik had geen zin om mijn
lierkabel vies te maken en besloot om het nog een keer te proberen. Klein
stukje naar achteren om een aanloop te nemen, en met een "beetje" gas
kwam de Jeep toch uit de kuil.
De volgende was Edwin
met zijn CJ-6. Het begon niet slecht, maar eenmaal in de kuil, bleek het toch
te moeilijk om er zonder lockers uit te komen. De lier heeft uitkomst geboden.
Luc reed er daarna in één keer met zijn CJ-7 doorheen. De lockers, SOA met OME
en 4:1 bleken prima te werken. Theo trok de hendel van zijn sperdifferentieel
al voor "het gat" kapot. Onder de G-Wagen kon hij de locker toch
manueel inschakelen. Daarna had hij met zijn Mercedes (en mijn banden…) niet
zoveel problemen. De rest van de groep heeft een bypass genomen, wat niet zo
onverstandig was gezien hun bodemvrijheid en het ontbreken van lockers.
Wie graaft er nu een kuil midden op de weg??
Aan het einde van het
pad was er nog een klein speelterreintje, met wat heuvels en water. Heel leuk
allemaal om van alles uit te proberen, zoals het uitvinden hoe langzaam je
tegen een heuvel kan rijden en weer van die heuvel kan afdalen. Na dit
speelterrein zijn we een heel stuk doorgereden, vooral door dorpen en over
landweggetjes om uit te komen bij twee zand-afgravingen. Hele leuke heuvels en
veel losse stenen (The Rolling Stones) zorgden voor het nodige plezier en
spektakel. Het viel me een beetje tegen dat ik bij sommige heuvels toch de
nodige snelheid nodig had, terwijl de lockers ingeschakeld stonden. Die losse
stenen waren toch verraderlijk. Net bij het beklimmen van de laatste heuvel
hoorde ik een knal onder mijn Jeep. In eerste instantie dacht ik dat er een
kruisstuk van mijn vooras was gebroken, maar toen ik weer onder aan de heuvel
stond, bleek al snel dat mijn voor-aandrijfas uit elkaar lag. De splines van de
as waren niet lang genoeg en de as was uit elkaar geschoven. Gelukkig was ik
niet de enige met dat probleem, want Luc reed op precies hetzelfde moment (maar
op een andere heuvel) ook zijn voor-aandrijfas uit elkaar. Hij baalde zichtbaar
dat hij een paar dagen voor deze dag zijn aandrijfas had laten INKORTEN. Te
kort dus. Luc had niet zoveel problemen om zijn as weer in elkaar te zetten,
maar bij mijn Jeep lukte het niet zo makkelijk, waardoor we de as er maar onderuit
hebben gehaald. Theo en Edwin zorgden nog voor het nodige spektakel, maar
belandden met hun voertuigen toch elke keer weer op de wielen. De tweede
afgraving was weer iets anders doordat daar veel meer water lag. Theo moest
toch even een andere lijn pakken en kwam daarmee hopeloos vast te zitten. Met
de lier van Edwin en de lier van Luc is de Mercedes er toch weer uitgekomen.
Die lieren kwamen ook van pas toen Edwin en Luc in hetzelfde gat ook vast
kwamen te zitten. Zonder mijn voor-aandrijfas wist ik dat ik het beter niet kon
proberen en dat heb ik dan ook niet gedaan.
Nadat we deze
opgravingen helemaal hadden gezien, zijn we bij een friettent gestopt. De kwaliteit
van de friet was ongeveer hetzelfde als de kwaliteit van het gras in de
Amsterdam Arena. Het zou me niet verbazen als ik nu een paar stukken tanden
mis. Na dit debacle zijn we verder gereden naar de afgraving wat eigenlijk ons
einddoel was. Deze afgraving lag ergens in de buurt van Maastricht en Luik.
Onderweg kwam er nog een Nissan Patrol bij onze groep. In deze afgraving reden
ook de nodige crossmotoren en quads rond, maar het oppervlak is zo groot dat
niemand van elkaar last heeft. Ikzelf heb maar een paar rondjes op dit terrein
gereden. Ik hoorde voordat ik op dit terrein aankwam al een hoop getik onder
mijn Jeep bij het inveren. De bladveren van mijn vooras waren zo ver ingezakt
dat de veerschommels waren omgeslagen en de sidekick-schokdempers te kort waren
geworden. Deze sidekick-schokdempers zijn extra schokdempers om het rijcomfort
te verhogen in verband met de shackle reversal. In ieder geval zijn deze
dempers compleet overbodig en beperken de veerweg. Ik heb ze later dan ook
verwijderd en voel geen verschil in rijcomfort. Bij de bladverenpakketten heb
ik een extra bladveer gedaan om het inzakken te voorkomen. In ieder geval was
dit een goede reden om mijn custom-made Alcan bladveren wat sneller te
bestellen. Ik was toch al van plan om die veren te bestellen.
Ik heb later gehoord
dat de andere offroaders in ieder geval nog een hoop plezier hebben gehad in
deze afgraving. Vooral de hellingen schijnen spectaculair te zijn. Zo
spectaculair dat Luc voor een TWEEDE keer zijn voor-aandrijfas uit elkaar had
gereden. In ieder geval hebben we al met al een leuke offroad dag gehad, met de
nodige sociale momenten (zou je niet denken met die Belgen, hè?? J ). De schade aan mijn Jeep is beperkt gebleven tot een gespleten
voor-aandrijfas, doorgezakte bladveren, omgeslagen veerschommels, een kromme
veerschommel, lekke sidekick-schokdempers en een paar vette krassen…
Waarom bestaat mijn aandrijfas uit twee stukken??