Een meer uitgebreide
benaming is Fuel vapor locking. Het bevriezen van de benzine valt onder dit
verschijnsel, maar het meest voorkomende verschijnsel met deze benaming is het
verdampen van de benzine voordat die de carburateur / motor bereikt. Er is een
aantal redenen waarom dit gebeurt, en ik zal in het kort ook een aantal
"oplossingen" opsommen. Tijdens de herfst en de winter mengen de
raffinaderijen (vooral in the USA!!!) de benzine met zoveel mogelijk zeer
vluchtige componenten terwijl ze nog steeds aan de RVP (Reed Vapor Point)
voldoen. Dit is een manier om van hun producten af te komen die ze anders niet
kunnen verkopen. Als de temperatuur oploopt (lente en zomer), verminderen de
raffinaderijen de hoeveelheid zeer vluchtige stoffen om zo toch nog aan de RVP
te voldoen. Het is duidelijk dat een tank van een benzinepomp waarvan niet veel
benzine wordt afgenomen, nog steeds veel vluchtige componenten bevat als we het
winterseizoen uitkomen. Benzine dat recentelijk is bijgevuld is het beste, dus
de drukkere benzinestations kan dan een logische keuze zijn. Mijn Vapor Lock
problemen deden zich vooral in de bergen (Rocky Mountains) voor en de hoogte
zorgt dan voor een extra negatieve factor. Ik was daar dan ook niet de enige
met Vapor Lock problemen. Je ziet daar regelmatig auto's langs de kant staan
met dit probleem. Een tijdelijke oplossing is het bijvullen van benzine,
waardoor de gemiddelde temperatuur van de benzine in de tank lager wordt. Ook
heb ik regelmatig de benzinedop eraf gedraaid, zodat eventueel aanwezige gassen
/ dampen de tank konden verlaten. Maar zodra de temperatuur van de benzine weer
toenam, kreeg ik weer problemen met Vapor Lock.
Het probleem van Vapor
Lock doet zich vaker voor in oudere auto's. Laatst heb ik het zelf nog
ondervonden met mijn '65 Unimog. Nieuwere auto's met injectie en een
elektrische benzinepomp die in de tank is geïnstalleerd (om de pomp koel te
houden) hebben minder last van Vapor Lock.
Wat kan je hier nu
tegen doen?? Een oplossing is het installeren van een elektrische benzinepomp,
zo dicht mogelijk bij de benzinetank (de vorige eigenaar van mijn Jeep had de
benzinepomp boven de uitlaatdemper gemonteerd. Doh!!). Je kan de
benzineleidingen en de pomp dan nog isoleren. Rubberen leidingen worden minder
snel warm ten opzichte van stalen leidingen (maar let ook op de veiligheid).
Een return van benzine naar de tank helpt ook, omdat de kans op verdampen op
warme plekken dan kleiner is. De return die normaal van de benzinefilter loopt,
was bij mij afgesloten. Dan vraag je natuurlijk om problemen.
Probeer dit zeker niet
thuis, maar ik ken mensen in the USA die hun benzine mengen (tot maximaal 10%)
met diesel en kerosine, omdat dit minder vluchtige stoffen zijn. Voor hen helpt
het, maar een motor met veel power, een hoge compressie etc. heeft een grote
kans op beschadiging. Overigens hebben ze geen problemen met vermogensverlies.