Inleiding
Na al die dure upgrades
is het nu eens tijd om terug naar de basis te gaan: het verbeteren van de Jeep
met onderdelen die bijna niets kosten. Dank aan Lars Soo, Craig Myers en John
Nutter voor hun bijdragen.
Hockey
Puck body lift
Samen met fender trimming
(het vergroten van de wielkasten met een slijptol wat overigens voor mij te
rigoureus is) is dit de goedkoopste en makkelijkste manier om een extra inch
ruimte voor de banden te krijgen. Zoals de titel al verklapt heb je hier elf
hockey pucks (die zwarte ronde nasi-schijven bij ijshockey) voor nodig.
Natuurlijk kan je hier ook aluminium schijven voor gebruiken. Het is niet aan
te bevelen om goedkope pucks uit de Oost Europese landen te gebruiken. De
hockey pucks worden boven op de bestaande body mount bushings geplaatst. Twee
op de achterbumper, zes aan de zijkant van het frame / chassis, één net voor de
radiator en twee zijn voor de benzinetank verstopt. Stapel geen hockey pucks op
elkaar om een hogere lift te krijgen!! Je wilt niet weten hoe je Jeep eruitziet
als de opgestapelde pucks gaan schuiven. Voor de hockey puck lift heb je ook
nieuwe bouten nodig.
Probeer dit maar eens met jouw Jeep (deze heeft SOA) |
De installatie duurt
ongeveer 3 uur en je hebt alleen een krik, eventueel wat houten blokken en
dopsleutels nodig:
Afhankelijk van je Jeep
kan het nodig zijn om sommige pucks aan te passen om ze perfect tegen de body
te laten drukken. De stukken die je over hebt kan je gebruiken om het railtje
voor de grill 1 inch hoger te monteren. Je kan ook de remleiding tegen de
ondersteuning van de grill monteren door er twee gaten in te boren en de
originele plastieken clamps te gebruiken. Het railtje wordt dan overbodig en
kan je weggooien.
Oh ja, tegen de tijd
dat je zover bent, ben je er waarschijnlijk achter gekomen dat je ventilator
tegen dat rond gat (fan shroud) komt. Je kan dit oplossen door nieuwe gaten te
boren om je shroud of radiator lager te monteren. Het is hoe dan ook
makkelijker om even de radiator te verwijderen, tenzij je een rechthoekige boor
kunt lenen. Waarschijnlijk is het beter om hier mee te beginnen, want je kan je
ventilator beschadigen bij het te hoog opkrikken van de body / carrosserie. Je
moet sowieso de body niet te hoog opkrikken, omdat dan ook wel eens de
verbinding voor de automatische versnellingsbak etc. kan beschadigen. Heb je
een automaat, dan kan je de verbinding verlengen zodat het pijltje (de
indicator) weer precies aangeeft in welke versnelling de Jeep staat, maar
zonder verlenging werkt alles ook prima.
Gefeliciteerd. Je bent
klaar en je Jeep is één inch hoger.
Een Jeep met SOA en 3/4 elliptische vering op een ramp |
3/4
elliptische vering
De 3/4 elliptische
vering (ook bekend als "Buggy" spring) is verassend makkelijk en
sierlijk. De benodigde gereedschappen heeft bijna iedereen wel ergens in een
garage, schuur of gastenkamer liggen en de benodigde onderdelen kosten bijna
niets. De volgende onderdelen zijn nodig voor dit project:
Het eerste wat je moet
doen is de centering pin van de bladverenpakketten verwijderen. Pak uit de
pakketten de langste bladveer met de ogen en zaag ze af op 5.5" (14cm) van
de centering pin tot aan het kleinste oog. Een slijptol of een cirkel zaag kan
het werk doen. Nadat de bladveer op lengte is gemaakt, moet je een gat boren
van 3/8" (9.5mm) op ongeveer 3" (76mm) van het afgezaagde eind.
Schroef de centering pin er weer in. Gooi er een likje verf tegenaan en de
kwart bladveren zijn gereed.
Met originele ophanging |
Wrangler na de conversie |
Spring plate onder frame |
|
|
|
Krik de achterkant van
de Jeep op zodat de achterbanden nog net de grond raken. Werk aan één kant
tegelijkertijd. Verwijder de achterste shackle (schommel) van het frame /
chassis en de bladveren. Plaats de kwart bladveer onder het frame zodat het oog
en het originele gat in het frame precies boven elkaar ligt. Merk de locatie
van de centering pin op het frame en leg de kwart bladveer weg. Boor een gat
van een halve inch (13 mm) in de bodem van het frame voor de centering pin. Doe
eventueel wat "Poly liner" op de onderkant van het frame om geluid
van metaal op metaal te voorkomen. Gebruik een extra 13mm bout om de spring
plate uit te lijnen en gebruik de U-bouten om de locaties te merken waar gaten
geboord moeten worden door de schuine verbinding aan de binnenkant van het
frame. Boor twee gaten van 14 mm aan beide zijden voor de U-bouten. Bij sommige
Jeeps moet de uitlaat verwijderd worden om de gaten te boren aan de
passagierskant. Installeer de U-bouten over het frame en door de 14 mm gaten.
Plaats de kwart bladveren aan de onderkant van het frame en doe de centering
pin in het half inch gat. Beveilig de kwart bladveer met de U-bouten en draai
de moeren aan tot 90 ft/lbs. Monteer de shackles (schommels) aan het oog van de
kwart bladveer en het originele oog van het originele bladverenpakket.
De totale installatie
van de 3/4 elliptische vering duurt ongeveer 3 uur. Je krijgt ongeveer
1.25" (3 cm) lift van deze conversie bij een YJ, wat ongeveer hetzelfde is
als met een shackle lift. Eventueel geïnstalleerde wiggen voor een lift kit
kunnen waarschijnlijk verwijderd worden, omdat deze lift de pinion omhoog laat
wijzen. Bij een CJ is de lift waarschijnlijk verwaarloosbaar, omdat de
bovenkant van de schommel al aan de onderkant van het frame wordt gemonteerd.
De belangrijkste reden om deze lift dan toch uit te voeren is de geweldige
toegevoegde wheel travel naar beneden. Met een shackle reversal system kan je
ook de voorkant uitvoeren met een buggy spring.
Computer
bypass voor de 4.2 liter motor (CJ en YJ)
Voordat ik de methode
beschrijf wil ik even vermelden dat een uitgebreid artikel te vinden is op vele
andere websites, zoals http://www.4x4wire.com. De door mij beschreven methode
is iets anders om het makkelijk te houden en vooral guldens te besparen. Oh ja,
en ik kan op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden J .
De basis bestaat uit
twee punten:
Om het een stuk
goedkoper te houden kan je ook de Duro Spark behouden in plaats van een
prijzige Mopar ontstekingsmodule aan te schaffen. De Duro Spark is niet zo
slecht en vervangende onderdelen zijn makkelijk te vinden.
Weer een Wrangler met Spring Over Axle en 3/4 elliptische vering |
De methode:
De
motor laten draaien totdat die op temperatuur is en in een gesloten lus draait
(voor de laatste keer).
Schroef
de stelschroeven (voor stationair lopen) naar binnen, zodat de naalden die
verbonden zijn met de "stepper motor" bewegen. Het doel hiervan is om
de carburateur om de tuin te leiden waardoor de naalden zich in de rijkste
positie bevinden. De naalden zullen naar binnen worden getrokken en de toon van
de lucht die door de carburateur zal laag worden. De motor zal langzamer gaan
lopen en beginnen te stotteren. Dit is het punt om de motor uit te zetten en de
stekker aan de achterkant van de carburateur voor de stepper motor los te koppelen.
Vanaf dit moment blijft deze stekker losgekoppeld.
Dit
punt komt niet overeen met het artikel beschreven op www.4x4wire.com. Hier zal de
elektronica worden aangepast, zodat geen Mopar onderdelen hoeven te worden
gebruikt. Bij Jeeps vanaf 1983 (en 4.2 liter motors) gaan de paarse en oranje
draden van de verdeler naar de computer onder het dashboard in plaats van
direct naar de ontstekingsmodule, zoals bij oudere CJ’s met Dura Spark. De
samenvatting komt neer op: de oranje draad bij de verdeelkap wordt verbonden
met de oranje draad bij de ontstekingsmodule en de paarse draad bij de
verdeelkap wordt verbonden met de paarse draad bij de ontstekingsmodule. Trek
de draden voorzichtig uit de zwarte gespleten flexibele buis en volg de draden
zorgvuldig. De oranje en paarse draden van de verdeler gaan tussen de accu en
kleppendeksel door de "firewall". Er gaat ook een oranje draad van de
ontstekingsmodule door de firewall op dezelfde plaats. Snijd de twee draden
door en verbind deze twee oranje draden. Snijd de paarse draad hier ook door.
Er komt geen paarse draad uit de stekker bij de ontstekingsmodule, dus je moet
de paarse draad van de verdeler verbinden met de paarse draad van de
ontstekingsmodule tussen de ontstekingsmodule en de stekker. Gebruik voor het
toegevoegde stuk 16 Ga draad en isoleer de verbindingen na het solderen.
Zoals
beschreven in het 4x4wire.com artikel, moet je de vacuümslang van de verdeler
verbinden met het vacuüm dat uit de carburateur, ongeveer halverwege aan de
kant van de kleppendeksel, komt.
De
laatste stap is het instellen van de "timing". Koppel de vacuümslang
bij de verdeler los en stop deze dicht. Let op dat je bij een verkeerde
instelling van de timing de motor niet laat overhitten. Laat de motor niet
stationair lopen voordat je de timing opnieuw hebt ingesteld. Hierna zal de
motor een stuk beter lopen.
Na de conversie zal de
motor stationair een stuk regelmatiger lopen. Je zal waarschijnlijk iets meer
kracht hebben onder de 3,000 toeren per minuut en de motor zal regelmatiger en
makkelijker naar 4,000 toeren per minuut accelereren. Het koppel zal bij 600
toeren per minuut een stuk verbeterd zijn. Als je geen problemen met je 4.2
liter motor hebt, dan zou ik er niet zoveel aan veranderen. Probeer de motor op
meer dan 3,000 toeren per minuut te draaien en kijk eens of die onregelmatig
loopt en stottert.
Andere
handige en goedkope trucjes
Word
je ook helemaal gek van die CB antenne die elke keer tegen de hardtop zwiept??
Maak een gat in een tennisbal en schuif die op de antenne tot het punt waar de
antenne de hardtop raakte.
Wil
je sleephaken aan de achterkant van je Jeep?? Koop een groot hoekprofiel (100 x
100 x 10 mm) en monteer die in plaats van je originele bumper. Op het
horizontale gedeelte van de nieuwe bumper kan je sleephaken monteren (gebruik
Grade 8). Zorg dat de sleephaken direct verbonden zijn met het frame / chassis.
Voor dit doel zijn er al origineel getapte gaten in het frame. Monteer een plaatje
onder de sleephaken en verbind dit plaatje met de bout in het getapte gat.
Vergeet niet het één en ander te beveiligen met een laspunt. Gooi er een likje
verf tegenaan voor bescherming en het uiterlijk.
Eigen
upgrades
Even nog een snelle
update van de upgrades aan mijn Jeep. Ik heb zelf de 1" M.O.R.E. bodylift
gekocht. Het principe is precies gelijk aan de hockey puck lift, alleen met
aluminium schijven. De reden waarom ik dan toch de M.O.R.E. lift heb gekocht is
dat ik ook meteen de body mounts wil vervangen door polyurethane body mounts.
Ik heb deze body mounts als één compleet pakket met de 1" lift gekocht. De
3/4 elliptische vering heb ik geïnstalleerd onder mijn 1989 Wrangler.